Ny tillverkare av Fram
Det var 1905 som Bernhard Öberg sålde såväl cykelmärket Fram som fabrikationen till firma Josef Eriksson, som några år senare blev AB Josef Eriksson. Det var nu man
i Uppsala mera allmänt började benämna företaget som ”Joffes”. Framgångarna inom cykelsporten gjorde att verksamheten expanderade och lokalerna på Svartbäcksgatan 14 blev för små och den utvecklingen
ledde till att företaget 1917 kunde flytta in i nya moderna fabrikslokaler på S:t Persgatan 22 där man förvärvade ett äldre ridhus, som byggdes om till cykelfabrik.
1926 avled firmans grundare och ledare Josef Ehrle (tidigare
Eriksson). Då hade aktiemajoriteten övergått till Uplands Enskilda Bank, som till ny VD utsåg överstelöjtnant Herbert Selander. 1932 var det dags för nästa ägarbyte. För Uplands Enskilda Bank var driften
av en cykelfabrik ett främmande inslag och Industrikompaniet King i Helsingborg, som tillverkade cyklar av märket King, tog över. Herbert Selander fick lämna företaget och ersattes med Ernst Nissbeck som VD och Erik Spanier som driftledare
och verkstadschef. Båda rekryterades från Nymans Verkstäder där de haft ledande befattningar. I övrigt innebar ägarbytet inga större förändringar; produktionen av Framcykeln fortgick som vanligt.
När
cykeltillverkningen var som störst på 1940-talet tillverkade "Joffes" cirka 25-30 000 cyklar per år av märket Fram av drygt 200 anställda arbetare.
Efter en svår eldsvåda 1933 byggdes fabriken om och fick då
sin välkända profil mitt emot Uppsala mejeri. 1955 ändrades firmanamnet till Cykelfabriken Fram. Namnbytet förändrade ingenting; till vardags var det fortfarande ”Joffes” som gällde.
1966 var produktionen så
omfattande att lokalerna på S:t Persgatan 22 började upplevas som för små. Företaget köpte då en tomt i Boländerna på Verkstadsgatan 8 och där uppfördes en modern ändamålsenlig fabrik, som
kunde tas i bruk 1966. Med den nya fabriken ökade cykelproduktionen men knappast lönsamheten.