Upsala Möblerings AB

Eddagatan 10 och 12

Möbeltillverkning är en verksamhet med långa traditioner. Historiskt är möbeltillverkningen byggd på ett gediget hantverkskunnande.Upsala Möblerings AB, som grundades 1910, var ett sådant företag. Initiativtagaren till företaget hette Carl W Svensson, och fram till 1910 hade han jobbat som verkmästare vid Nordiska Kompaniets (NK) Möbelfabrik i Nyköping. Men då (1910) nådde han fram till det han i många år närt som en framtidsdröm. Entreprenörandan hos honom hade då växt sig så stark att nu var det dags att starta ett eget företag.

Tanken på ett eget företag hade han ofta diskuterat med kolleger i branschen och vid ett sådant diskussionstillfälle kom man fram till ett gemensamt beslut: ”Vi gör gemensam sak och startar en möbelfabrik”. De som den gången kom överens var verkmästarna Carl W Svensson, Karl Nilsson och Simon Lundgren, möbelkonstruktören Ameritz Lovén och kontoristen C G Gustafsson. Alla fem hade på ett eller annat sätt tidigare varit verksamma inom möbelindustrin – fast åtminstone delvis på olika håll i Sverige. Att tre av de fem var väl hemmastadda i Upsala underlättade nog beslutet att företaget skulle komma att förläggas till Upsala.

Upsala Möblerings AB grundades 1910. Carl W Svensson, som var initiativtagaren men också den av de fem kompanjonerna som satsat mest pengar i projektet, fick bli disponent (VD) medan Karl Nilsson utsågs till fabrikschef. Simon Lundgren blev verkmästare, Ameritz Lovén den som ritade och designade möblerna och C G Gustafsson fick ta hand om ekonomin med titeln kamrer. Aktiekapitalet uppgick till 40 000 kr. Detta utökades senare successivt till 170 000 kronor.

1922 lämnade Karl Nilsson företaget för att starta en egen snickeri- och karossfabrik på Fabriksgatan 1 i Upsala. Det var där han blev ”Kaross-Nisse”[1] med hela staden. Sin andel i Upsala Möblerings AB sålde han till Edwin Borgestedt, som även gick in som ny fabrikschef. 

Som tillverkare av bilkarosser blev Karl Nilsson vida känd. Vid den stora bilutställningen i Paris 1934 representerades Sverige med en för Svenska Automobiltrafik AB specialritad buss vars kaross tillverkades på "Kaross-Nisses" fabrik i Upsala. Bussen väckte stor uppmärksamhet på utställningen på grund av att den hade en för sin tid ovanligt avancerad strömlinjeform. Men allt är som bekant relativt, i dag skulle vi nog betrakta den bussen som tämligen fyrkantig. Men då var den en innovation.

 



[1] Se separat artikel på hemsidan

Bokhylla från 1929
Matsalsmöbel från 1937
Stolar från 1932
Sideboard från 1937
Möbelutställning från 1934

Eddagatan 10

Till starten av Upsala Möblerings AB 1910 hade företaget skaffat verkstadsutrymmen i hyrda lokaler på Svartbäcksgatan 37 där möbeltillverkningen snabbt kom igång. Ganska snart öppnade företaget också en butik på Drottninggatan 8 där man sålde möbler och inredningar. Butiken flyttades senare, 1922, till nya större lokaler på Svartbäcksgatan 11. 1926 var företaget i behov av större fabrikslokaler. Firman behövde inte flytta så långt. Företaget hade köpt och byggt om några äldre fabrikslokaler i fastigheten Eddagatan 10.

Förutom möbeltillverkning utförde firman även polering och lackering av möbler, inredningssnickerier, tapetseri, bildhuggeri m.m. Företagets möbler tillverkades oftast i massivt ädelträ och inredningssnickerierna i valnöt, jakaranda och mahogny. Bolaget levererade möbler över hela Sverige och till många platser utom landets gränser bl.a. till Palestina, Indien, Sydafrika och Turkiet.

I Upsala levererade bolaget inredningssnickerier till såväl kyrkan som slottet och universitetet men också till restauranger, butiker etc. Till offentliga lokaler i Stockholm levererades inredningar till Kungl. Biblioteket, Tekniska Högskolan, Stockholms Högskola och flera banklokaler. 

Ett lite mera udda uppdrag åtog sig Upsala Möblerings AB 1920 då man åtog sig att tillverka och leverera en kaross till en buss. Hur det kunde komma sig att möbelsnickeriföretaget i Uppsala fick en sådan order förtäljer inte historien, men uppenbarligen var det det uppdraget som fick Karl Nilsson att två år senare starta sin karossfabrik. Bussen levererades till Ångermanland och gick i trafik på sträckan ”Undrum-Offer-Sollefteå”.

Uppsala Möblerings AB startade sin verksamhet med sju arbetare för att komma upp till 40-50 arbetare år 1936. Drygt tio år senare hade antalet arbetare minskat till 15. 1949 avled företagets ledare Carl W Svensson. Ungefär samtidigt började man på företaget känna av den hårdnande konkurrensen. Vid det här laget hade också delägarna uppnått aktningsvärd ålder och i slutet av 1954 valde de att avveckla företaget.

Fabriksbyggnaden på Eddagatan 10 finns fortfarande kvar. Tillsammans med intilliggande byggnad, Eddagatan 12, utgör de idag de enda kvarlevorna från ett av Uppsalas tidiga industriområden. I kv. Edda låg under 1800-talet och fram till 1950-talet en mängd olika fabriker, såsom brännvinsbränneri, snickeri, strumpfabrik, boktryckeri m.m. Kv. Edda tillsammans med den intilliggande Fabriksgatan öster om Fyrisån (idag Råbyvägen) utgjorde ett koncentrerat industri- och hantverksområde.

Med vänlig hälsning
Roland Agius

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

14.11 | 00:40

Trevligt att läsa! Jag har arbetat med den här kameran i min fars atelje Fotostudion - K-E Foto i Rättvik.

...
15.10 | 09:24

ring mig

...
12.10 | 17:33

Jag har ett par föremål i silver som är graverade och skulle vilja komma i kontakt medmoderatorn för denna websida. tack

...
12.10 | 17:31

Hej
Hittade denna förträffliga websida när jag sökte på Josef Ehrle. Det visar sig att min morfar och kanske hans bror arit delaktiga i FRAM cykelfabrik i börja

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS